Det kejserliga garaget

GLÖM INTE att rösta på det fulaste kungliga förlovningsringen i delfinal 1. Rösta här!

Enligt general A.A Mosslov var prins Vladimir Orlov den första som någonsin körde bil till Alexanderpalatset. Tsaren, Nikolai II, blev mycket imponerad och intresserad och frågade prins Orlov om han möjligtvis fick provåka. Efter den första åkturen runt parken hämtade han sin hustru, kejsarinnan Alexandra, och bad henne att åka med. Efter det åkte tsaren på en liten "drive" med prins Orlov i stort sett varenda dag. Tre år senare frågade en av Nikolais ministrar, greve Fredricks, om tsaren ville köpa en ny och modern bil. Tsaren svarade: "Självklart! Be prins Orlov att välja en bil åt oss. Han är expert på bilar". Prins Orlov valde en Delauney-Belleville årsmodell 1906 och på det sättet började den kejserliga kärleken för bilar. 

                        Tsaren och kejsarinnan i sin Delauney-Belleville. Det är prins Orlov som kör.

                    

Tsaren föredrog bilar av märket Delauney-Belleville för kortare resor, men modeller av märket Mercedes för längre. Det kejserliga garaget etablerades 1905 och vid slutet av 1906 bestod garaget av sex bilar till ett värde som motsvarar en miljon dollar i dagens värde. Det kejserliga garaget hade en chaufför till varje bil anställd och 1912 uppgick lönekostnaderna för chaufförerna till över 1 miljon dollar i dagens värde. Chaufförerna var alla klädda i identiska uniformer som syddes upp hos Linvalds. Trots det höga numret chaufförer insisterade prins Orlov på att själv köra det kejserliga paret vid officiella tillställningar. Fram till 1917 fortsatte tsaren att utvidga sitt garage och kom att äga nästintill ett hundratal bilar till ett värde av miljontals rubler. 

                                                     1909: Aleksey i en Delauney-Belleville

                     

För att få en bättre uppfattning om hur många bilar som fanns i det kejserliga garaget kan man ta del av denna lista från 1912. Jag ber om ursäkt för att listan är på engelska.

1. 1906 Delaunay-Belleville - triple-phaeton
2. 1908 Delaunay-Belleville Landau
3. 1909 Delaunay-Belleville Limousine
4. 1910 Delaunay-Belleville Landau
5. 1910 Mercedes Landau
6. 1906 Mercedes - blue limousine
7. 1906 Mercedes red limousine
9. 1906 Mercedes dark-blue half-opened model
10. 1907 Lessner dark-green Limousine
11. 1908 Panhard & Levassor - Landau
12. 1910 Serex Landau
13. 1910 Delaunay-Belleville - Landau
14. 1910 Baltic- Landau
15. 1909 Baltic Bus with a trailer-bed
16. 1910 English Daimler
17. 1908 Renault truck with 2 trailer-beds, 1 van and a 1908 passanger carriage
18. 1908 Daimler trailer-bed
19. 1908 Dietrich trailer-bed - 18 HP
20. 1909 Dietrich trailer-bed 20 HP
21. 1906 Mercedes - dark-green limousine
22. 1906 Mercedes Omnibus
23. 1911 Mercedes 4 cyl. 70 HP "Landau"
24. 1911 Mercedes 4 cyl. 70 HP "Phaetons"
25. 1911 Delaunay-Belleville 6 cyl. 45 HP "Landaus"
25. 1912 Delaunay-Belleville 6 cyl. 45 HP "Phaetons"
27. 1911 Baltic 12 HP Landau
28. 1911 Mercedes busses
29. 1910 Mercedes 4 cylinder 40 HP "racing" model for the Garage and, the Palace Warden received two new limousines:
30. 1910 Serex 40 HP Landau and a 1911 Mercedes 4 cyl. 70 HP Landau.


Postat av: Marielle

sv: Åh tack så mycket! :) Gillar temat på din blogg förövrigt ;D Superfestligt

2010-07-21 @ 13:58:25
URL: http://mariellekarusell.blogg.se/
Postat av: Marielle

sv: :) jadå, allt är bra med mig, själv?

2010-07-21 @ 14:06:13
URL: http://mariellekarusell.blogg.se/
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Svar: Ja det är den verkligen :)



Hittar du på idag?

2010-07-21 @ 14:27:01
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: Marielle

sv: Oj det lät ruskigt :( Jag har suttit o pillat med den där designen med solen i ryggen genom fönstret i flera timmar, skulle inte vara konstigt om jag råkar ut för något liknande hah.

2010-07-21 @ 14:30:31
URL: http://mariellekarusell.blogg.se/
Postat av: Diana

Ops, det var en del bilar det. Men har man för mycket pengar och inte riktigt vet vad man ska göra av med dem på så... ;)

2010-07-21 @ 14:31:01
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Svar: Ush låter inget vidare :(



Jag ska dit och springa vid stranden en runda och sen ha spelkväll hos en kompis imorgon kväll :D Ska bli skönt att få kvällen imorgon ledig från jobb :P

2010-07-21 @ 14:32:59
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Svar: Nej, jag har jobbat när det behövs folk. Denna veckan jobbar jag dock 7 dagar.. Så då jobbar jag 4ggr om dagen 8-10, 12-14, 16-18 och 21-23 ungefär beroende på hur mycket hundar här är.

2010-07-21 @ 14:42:31
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Svar: Vad skönt med så lång ledighet :D Ja jag jobbar ju bara runt 8 timmar om dagen och det är som en vandlig arbetsdag men det tar på krafterna att gå 2 timmar i stöten. och sen att arbetstiderna ligger så spritt :)

2010-07-21 @ 14:57:42
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/
Postat av: Cherie Mårtensson - En blogg om mitt liv

Svar: Ja och färför blir det inte så mycket träning nu denna veckan utan jag nöjer mig rätt mycket med promenaderna under dagen :) Men imorgon eftermiddag ska kroppen få sig en genomkörare vilket ska bli skönt och förhoppningsvis träningsvärk efter det :D

2010-07-21 @ 15:11:10
URL: http://cheriemartensson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: