Minibiografi: Kejsarinnan Alexandra Romanova av Ryssland

DEL 2

Den ryske tronarvingen

Då Alix var elva år gammal förlovade sig hennes åtta år äldre syster Ella med storfurst Sergei Alexandrovitch Romanov, en yngre bror till tsar Alexander III av Ryssland. Elizabeth "Ella" hade känt storfursten sedan barnsben och hon hade flera gånger varit på besök hos den ryska tsarfamiljen. Våren 1884 reste familjen von Hessen till St Petersburg för att närvara på bröllopet. Vid ankomsten överväldigades de av den prakt som mötte dem. Från tågstationen till Vinterpalatset fick de åka i två gyllene vagnar dragna av vita hästar. Den 15 juni ägde bröllopet rum och den enkla tyska prinsessan Ella blev storfurstinnan Elizaveta Feodorovna av Ryssland. 

                                                           Ella och Sergei
                                         


Bröllopet efterföljdes av stora festligheter och när detta var över reste Alix tillsammans med sin familj för att vila ut på det kejserliga sommarpalatset Peterhof vid den finska kusten. Där träffade hon den då sextonårige Nikolai Alexandrovitj Romanov, tsarens äldste son och arvinge till den ryska tronen. Alix och Nikolai fattade genast tycke för varandra och spenderade mycket tid tillsammans. De promenerade i parken, läste vid palatssjön och ristade in sina initialer på ett av palatsfönstren. Då det var dags för Alix att resa hem gav Nikolai henne en vacker diamantbrosch som hon överväldigad tog emot. Senare samma dag lämnade hon blygt tillbaka den. Nikolai blev stött och gav dem istället till sin yngre syster Xenia. Familjen von Hessen reste hem och livet återgick till det normala.

Alix i Ryssland
År 1889 var Alix sjutton år gammal och hade kommit att utvecklas till en verklig skönhet. Hon var lång och smärt, hade gyllenbrunt hår, stora blågrå ögon och en liten näsa och mun. Detta år reste hon till sin syster Ella för att spendera en säsong i St Petersburg. Den ryska societeten tyckte genast illa om Alix. De beskrev henne som kylig, ovänlig, illa klädd och dålig på att dansa. På en av de många tillställningarna träffade hon för andra gången den ryske tronarvingen Nikolai. Han var nu tjugoett år gammal och något kortare än vad hon själv var. Alix och Nikolai förälskade sig genast i varandra och umgicks så mycket som de någonsin kunde. Nikolai kom och hämtade henne på eftermiddagarna och tog henne med sig för att åka skridskor och kälke. Kvällen innan hennes hemresa övertygade Nikolai sina föräldrar om att hålla en bal i hennes ära. 

                                                                  Alix
                                       

 Mindre än ett halvår senare reste Alix tillbaka till Ryssland för att spendera sommaeren på Sergei och Ellas sommarpalats. Där såg hon för första gången den ryska landsbygden och bönderna, klädda i lösa vita skjortor och med friska bruna ansikten. Alix häpnade över den respekt som de ryska bönderna visade henne och hon skulle alltid betrakta dessa bönder som de "äkta" ryssarna. Då Nikolai fick höra att Alix var hos hans morbror, Sergei, reste han genast dit och de spenderade en stor del av sommaren tillsammans. Då den var slut var Alix säker på att hon älskade den unge tronarvingen och att han gjorde detsamma. Detta gjorde Alix förtvivlad. Hon visste nämligen att hon aldrig skulle förmå sig till att konvertera till den rysk-ortodoxa kyrkan och överge den lutherska läran i vilken hon var döpt, konfirmerad och passionerat hängav sig åt.

Nästa del: Prins Albert Victor och Koburg.

 


Postat av: Alexandresen

SV: Det är ju bra att du mår bra. Sj så e de okej me mig fast ja är irriterad över en tjej som säger att jag är jobbig och är på när jag hella tiden har bryt mig, varit snäll och trevlig mot henne.

2010-02-13 @ 12:52:09
URL: http://alexandresen.blogg.se/
Postat av: Alexandresen

SV: Tack tack. men de verkar som hon inte bryr sig. Jag har försökt att skriva trevliga mail till henne men de verkar inte som att hon läser eller bryr sig om dom. Hon har med tagit bort mina trevliga kommentarerer till hennes bilder på bdb. Några av mina tjejvänner som jag har berättat de här för tycker inte att jag har varit på eller jobbig. Jag vill ju heller inte vara elak mot henne utan jag vill jusåklart bry mig om henne.

2010-02-13 @ 13:01:14
URL: http://alexandresen.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Läser spänt och uppslukande texten om Alix. Kommer det en fortsättning? :)

2010-02-13 @ 15:41:03
URL: http://fantasygalen.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Sv: Ja, jag har läst första delen :) Nja ... jag kommer inte på någon till en Minibiografi på rak arm, men jag kan skicka en kommentar om jag kommer på någon :)



Jag älskar också Jane Austen! Älskar hennes genre också ^^ Jag har stora förhoppningar inför ikväll, hoppas verkligen att filmen är bra xD

2010-02-13 @ 17:01:18
URL: http://fantasygalen.blogg.se/
Postat av: elin sundgren

Tävlingen avslutad :D

Kolla in på min blogg och se om det var du som vann :)

2010-02-13 @ 17:03:26
URL: http://www.elinsuundgren.blogg.
Postat av: Diana

Fortfarande jätte bra, tummen upp!

2010-02-13 @ 21:51:48
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Sandra

sv: heheh ;p

2010-02-13 @ 22:06:40
URL: http://ettseptemberbarn.blogg.se/
Postat av: manuella

alla bilder på min blogg tar jag själv ! :)

2010-02-14 @ 02:52:40
URL: http://manuellarihoneh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: