Ett brev från Alexandra till Maria

Jag tycker att det är lite småroligt att dyka in i tsarfamiljens privata sfär och läsa de brev som de skrev till varandra. Brevet nedan är skrivet av kejsarinnan Alexandra och tillägnat den näst yngsta dottern Maria Nikolaievna. Brevet är skrivet i december för exakt 100 år sedan.

Mitt kära barn,

Tack så hemskt mycket för ditt brev. Jag har länge sett att du är ledsen, men jag har inte velat fråga därför att man i allmänhet inte bör fråga om sådana saker. Det ledsamhet du känner beror utan tvekan på att du och dina systrar blivit tvungna att återvända till era lektioner (vilket är oundvikligt) efter en lång sommar fylld av roliga upptåg. Jag beklagar att jag alltid är sjuk och att jag inte kan göra livet glatt för er, mina stackars barn. Det är min stora sorg att jag inte har möjlighet att spendera mer tid med er - mer tid att läsa, stoja och leka tillsammans. Vi måste dock uthärda det! Han har sänt sitt kors för mig att bära. Jag vet att det är tråkigt att ha en invalidiserad mor, men det lär dig att vara kärleksfull och öm. Jag önskar bara att du ville uppföra dig lite bättre, på det sättet skulle du göra det lättare för mig och vara ett gott föredöme för dina yngre syskon.

Jag känner mycket väl till dina känslor för en viss person. Snälla, försök att inte tänka för mycket på honom. Du förstår säkert att andra människor kan uppfatta dina blickar och börja sprida fula ord om dig och honom. Du är en stor flicka nu, och du får absolut inte visa sådana känslor. Man måste alltid vara försiktig och hålla sina känslor inom sig. Jag vet att han ser på dig som en lillasyster och att han inte vill att du skall ha starka känslor för honom - ty han vet att en storfurstinna inte får ha känslor för en sådan som honom.

Jag kan tyvärr inte skriva mer min vän, jag är nämligen inte ensam. Var modig och tänk inte mer på honom. Det är inte bra att alltid gå omkring och känna sig ledsen. Hade jag varit frisk så hade jag försökt skriva någonting underhållande som kunde muntra upp dig, men jag kan tyvärr inte göra något åt den saken. Gud kommer att hjälpa dig och leda dig rätt. Lilla vän - tänk inte mer på honom!

Gud välsigne dig,
Mamma



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: