Kejserliga smycken från Ryssland har hittats på svenska UD!

Var det någon mer än jag som lyssnade på ekot vid sju denna morgon? Om ni gjorde det så hörde ni säkerligen nyheten om att smycken som tillhört den ryska tsarfamiljen har hittats på svenska utrikesdepartementet. Om ni inte lyssnade på nyheterna så skall ni inte oroa er - scrolla bara ner och läs!

Utrikesdepartementet har hittat smycken tillhörande tsarfamiljen som har legat på svenska utrikesdepartementets eget arkiv sedan ryska revolutionen 1918. Smyckena skall ha lämnats över till svenska ambassaden i St.Petersburg i november 1918 och sedan smugglats till Sverige. Fyndet består av ett sextiotal cigarettetuier och manschettknappar i guld, silver och ädelsten av märkena Fabergé och Bolin*. Smyckena beräknas idag vara värda omkring 20 miljoner kronor.

Enligt uppgift skall smyckena ha lämnats in till ambassaden av  ett ombud för den sista tsarens ingifta faster, storfurstinnan Maria Pavlovna. Maria Pavlovna dog i exil i Frankrike 1920 och hann aldrig underrätta sin familj om smyckena. Då utrikesdepartementet flyttade sitt arkiv förra året hittade de föremålen som då hade legat bortglömda i nittio år. Ett par gånger tidigare hade de hittats, men av säkerhetsskäl och rädsla för att skada relationen till sovjetunionen fick de ligga kvar.

Stora delar av skatten har nu lämnats tillbaka till tsarfamiljens levande släktingar medan några av föremål skall komma att auktioneras ut på auktionsbyrån Sotheby's i London senare i höst.

Storfurstinnan Maria Pavlovna den äldre (1854-1920)

*Firma Bolin är en svensk juvelerarfirma och var den största smyckestillverkaren åt familjen Romanov. Fabergé tillverkade inte i första hand smycken, utan istället prydnadssaker - ofta i form av ägg.

Vill ni veta mer om detta så skall ni lyssna på P1 klockan 12.10.

Postat av: Kajsa

Bolin finns kvar än idag med vacker butik vid stureplan. Titta här: www.bolin.se

2009-08-28 @ 09:08:47
Postat av: denise

fin blogg du har :) kolla gärna in min www.ddessies.blogg.se

kram

2009-08-28 @ 11:31:18
URL: http://ddessies.blogg.se/
Postat av: Anonym

hihi okej!

tack för tipsen ;)

allt bra? :)

2009-08-28 @ 12:55:33
URL: http://kittymjaooou.blogg.se/
Postat av: victoria

Oj, vilken fin och låååång blogg du har!

Jag har suttit i minst en timme nu och läst allt.

Ämnet intresserar mig stort eftersom jag är rätt nära släkt med tsarfamiljen.

Jag har skrivit min mailadress så du kan vell ta och mejla mig om du vill prata.

Kraam

2009-09-20 @ 19:21:41
URL: http://meely.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: