Livadiapalatset firar 100 år

Den 27 september fyller Livadiapalatset på Krim 100 år och förberedelsena inför jubileet är i full gång. Man planerar att under hösten förse museumet med "radio guides in several languages" samt att uppföra ett nytt galleri innehållande porträtt av ryska tsarer och kejsarinnor. På senare år har folk strömmat till palatset för att ta sig ett titt på den sista tsarens privata "sommarpalats" som byggdes mellan åren 1909-1911. Enligt statistik från Turismministeriet på Krim besöks palatset dagligen av 1500 besökare och populariteten antas stiga i takt med att palatsmuseumet morderniseras och görs mer tillgängligt. I samband med jubileumsdagen kommer medlemmar ur den kejserliga familjen av Ryssland att dyka upp - bland annat storfurstinnan Maria Vladimirona som idag fungerar som ätten Romanovs överhuvud.



Livadiapalatset är inte främst känt för att vara den sista tsarens sommarpalats, utan istället som den plats där Jaltakonferensen ägde rum mellan den 4-11 februari 1945. Palatset fungerade även som sommarresidens åt Stalin mellan åren 1945-1953. 

Jag har en liten rolig "anekdot" att berätta gällande Jaltakonferensen. När jag läste Comtemporary issues in world politics i Oxford så visade föreläsaren den kända bilden på Churchill, Roosevelt och Stalin som togs i samband med konferensen. Föreläsaren frågade om det var någon som visste var bilden var tagen och då kunde jag självfallet (dum som man är) inte låta bli att svara. Jag sträckte upp handen och sade inför mina 200 kurskamrater: 

"The photo was taken at the Livadia Palace which was built between 1909-1911 by the last tsar of Russia Nicholas II and his German-born wife Alexandra". 

Resten av terminen hade jag en stor töntstämpel på mig som var omöjlig att tvätta bort. 


Postat av: Rebecca - the diary

visst är hon :) allt bra med dig?

2011-09-03 @ 14:48:39
URL: http://rebeccamalmberg.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Haha, det är rätta takter - go nördigt! Slottet fyller förresten år på vår födelsedag ;)

2011-09-04 @ 16:29:53
URL: http://fantasygalen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: