Två nya böcker

Glöm inte att anmäla dig till tävlingen där du kan vinna ett exemplar av Nicholas and Alexandra av Robert K.Massie. Det enda du behöver göra att skriva vilken som är din favoritkunglighet. Klicka här för att tävla.

Ni som följer Madame Scandaleuses facebooksida vet redan att jag inhandlade två böcker under mitt besök i New York som avlutades igår. Förra gången jag var i NYC köpte jag fyra böcker, men denna gång blev det bara två. Den första boken som jag köpte var The Resurrection of the Romanovs: Anastasia, Anna Anderson and the World's Greatest Royal Mystery av Greg King och Penny Wilson. Boken beskrivs på detta sätt (översatt till svenska av mig):

Sanningen om det aldrig avslutade mysteriet om Anastasias öde och hennes mest övertygande bedragare. Trots att över 90 år förflutit och hundratals böcker på olika språk publicerats har inte intresset för vad som egentligen hände den sista tsaren av Ryssland Nikolai II och hans familj avtagit. The Resurection of the Romanovs är baserad på ny information från tidigare opublicerat material och nya källor. Boken innehåller även 70 bilder varav några publiceras för första gången.

Den andra boken som jag köpte heter George, Nicholas and Wilhelm: three royal cousins and the road to world war I och är skriven av Miranda Carter. På baksidan beskrivs boken på detta sätt (översatt till svenska av mig):

Under åren före första världskriget styrdes en stor del av Europa av tre kusiner: Kung George V av England, Kaiser Wilhelm II av Tyskland och Tsar Nikolai II av Ryssland. Tillsammans regerade de över de sista åren i det kungliga Europa och under utbrottet av det värsta kriget som världen dittills hade sett - ett krig som skulle komma att sätta Europa på kartan som nittonhundratalets våldsammaste kontinent. Genom briljant och svart komik porträtteras dessa tre mäns liv, svagheter och styrkor.  

Jag köpte böckerna på Borders som gått i konkurrs och därför hade 50% på alla sina böcker + 10 % om man inte var från New York. Jag fick således enbart betala 18 dollar för dessa två böcker = ca 110 kronor. Båda böckerna finns att köpa hos svenska bokhandlare. Klicka på respektive boktitel ovan för att köpa böckerna.


 

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: