Tv-tips: Harry och Charles


                         

Danske prins Carl och hans prinsessa Maud blir brickor i ett politiskt spel när den norska tronen ska tillsättas 1905, efter Norges självständighetsförklaring. Innanför hemmets fyra väggar utspelar sig dessutom ett triangeldrama, där hovdamen Tulle Carstensen är den tredje parten. Till vardags kallar Carl och Maud varandra för smeknamnen Harry (Maud) och Charles (Carl).

Det är 1905 och unionsupplösningen utgör en fara för krig mellan de nordiska länderna. De norska republikanerna hurrar, medan norske statsminister Michelsen vill tillsätta den norska tronen så snart som möjligt. Han ställer först frågan till Sverige, men Oscar II vägrar skicka någon av sina söner till Oslo - "aldrig någonsin mer ska en Bernadotte sitta på den norska tronen!". Nästa steg är danska kungahuset och prins Carls namn dyker upp. Men först måste Mauds far, Englands kung Edward, ge sitt godkännande.


                          


Jag har sett första avsnittet av serien och jag måste säga att jag tycker att den är otroligt bra. Skådespeleriet är förstaklassigt, kostymerna och sceneriet underbart och storyn mycket intressant. Jag rekommenderar er verkligen att se denna serie!

De sista två avsnitten (av totalt tre) sänds 14 juni (21:30) respektive 22 juni (21.00) på SVT1. Klicka här för att se det första avsnittet på SVTplay.


Postat av: Diana

Lät himla spännande! Man skulle kanske ge sig på att titta på det. :)

2010-06-11 @ 20:12:41
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Marita

Spännande! Det ska jag inte missa!

2010-06-12 @ 23:08:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: