The Russian Court at Sea av Frances Welch

Inatt kom jag hem från Oxford och kan därigenom börja uppdatera bloggen som vanligt. Igår var jag in en snabbis på Europas största bokhandel, Blackwell, och köpte The Russian Court at Sea som jag sneglade på hela förra året. Boken är ungefär 250 sidor lång och jag har redan läst ut den. Jag kan sammanfatta den med två ord: Otroligt bra! 

Den beskriver de överlevande medlemmarna ur släkten Romanovs resa från Yalta till Malta med krigsfartyget Marlborough. Med på fartyget fanns bland annat änkekejsarinnan Marie Feodorovna, hennes dotter storfurstinnan Xenia Alexandrovna med barn, de två paren Yusupov, storfurst Nikolai Nikolaevich, "the black perils" och många fler. Totalt uppgick antalet kungliga passagerare till 30 stycken.

Boken, skriven av den brittiska författarinnan Frances Welch, ger en unik inblick i släkten Romanovs tankar och känslor två er efter att revolutionens utbrott. Den beskriver hur släktens medlemmar levt under fattigdom, utan mat eller möjlighet till att tvätta sig. Den skildrar änkekejsarinnan tendens att ena sekunden bryta ut i våldsam gråt för att nästa stund skratta åt sina egna skämt. Den lyfter fram familjens ovilja att tro på de hemska ryktena om tsarfamiljens död och smärtan över att behöva lämna moderlandet. Förutom en otroligt innehållrik och välskriven text innehåller boken även ett tiotal intressanta bilder från resan.

Jag rekommenderar verkligen alla som är intresserade av ätten Romanov att läsa denna bok. Klicka här för att köpa den.




Postat av: Anonym

Hur mycket kostar boken?

2012-05-15 @ 15:49:17
Postat av: Madame Scandaleuse

Hej!



Köper du boken från Bokus så betalar du 153 kronor.



Hälsningar,

Madame Scandaleuse

2012-05-15 @ 15:49:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: