Kejserlig takkrona från 1700-talet

Den annorlunda och extraordinära stilen på ryska takkronor från det sena 1700-talet är ett av de element som traditionellt skänkt särskild skönhet till ryska palats samt särskiljt dem från andra kungliga residens från samma tidsepok. Historiskt sett så har inte ryska konstnärer signerat sina verk, men genom nyligen genomförda efterforskningar genomförda av Hermitaget är det nu möjligt att knyta ihop ett verk (i detta fall en takkrona) med respektive konstnär.
Den kejserliga takkronan på bilden ovan är utformad av en av Rysslands mest framstående mästare; Johann Zekh. Hans ljuskronor var mycket eftertraktade i St.Petersburg under 1790-talet och han är mest känd för att ha levererat 30 ljuskronor av olika modeller till de kejserliga palatset varav åtta hängde i det stora Tronrummet på Vinterpalatset och fjorton stycken på tsar Paul I:s överdådiga slott Michailovsky. Efter Paul I:s död så gjorde sig hans änka, kejsarinnan Maria Feodorovna, av med slottet och takkronorna skickades till andra kejserliga residens (Vinterpalatset, Gatchina, Katarinapalatset, Pavloskpalatset..). Takkronan ovan är hämtad från Pavlovskpalatset där den hängde i kejsarinnan Maria Feodorovnas paradsovrum.
Intressant att notera är att Maria Feodorovnas son, Nikolai I, lät "minnesmärka" de delar i de olika palatset där hans föräldrar levt. Detta betydde att dessa rum inte fick ändras och detta är förklaringen till varför så stora delar av de kejserliga palatset stod orörda från det tidiga 1800-talet och fram till revolutionen 1917.
Efter revolutionen, när bolsjevikerna bestämde sig för att sälja värdefulla föremål från de kejserliga palatsen för att finansiera den nya regimen, så var ljuskronan ovan en av de saker som lämnade Ryssland. I november 2010 såldes den på auktion på Christie's i Paris. Tyvärr vet jag inte vad den klubbades för.


Den annorlunda och extraordinära stilen på ryska takkronor från det sena 1700-talet är ett av de element som traditionellt skänkt särskild skönhet till ryska palats samt särskiljt dem från andra kungliga residens från samma tidsepok. Historiskt sett så har inte ryska konstnärer signerat sina verk, men genom nyligen genomförda efterforskningar genomförda av Hermitaget är det nu möjligt att knyta ihop ett verk (i detta fall en takkrona) med respektive konstnär.

Den kejserliga takkronan på bilden ovan är utformad av en av Rysslands mest framstående mästare; Johann Zekh. Hans ljuskronor var mycket eftertraktade i St.Petersburg under 1790-talet och han är mest känd för att ha levererat 30 ljuskronor av olika modeller till de kejserliga palatset varav åtta hängde i det stora Tronrummet på Vinterpalatset och fjorton stycken på tsar Paul I:s överdådiga slott Michailovsky. Efter Paul I:s död så gjorde sig hans änka, kejsarinnan Maria Feodorovna, av med slottet och takkronorna skickades till andra kejserliga residens (Vinterpalatset, Gatchina, Katarinapalatset, Pavloskpalatset..). Takkronan ovan är hämtad från Pavlovskpalatset där den hängde i kejsarinnan Maria Feodorovnas paradsovrum.

Intressant att notera är att Maria Feodorovnas son, Nikolai I, lät "minnesmärka" de delar i de olika palatset där hans föräldrar levt. Detta betydde att dessa rum inte fick ändras och detta är förklaringen till varför så stora delar av de kejserliga palatset stod orörda från det tidiga 1800-talet och fram till revolutionen 1917.

Efter revolutionen, när bolsjevikerna bestämde sig för att sälja värdefulla föremål från de kejserliga palatsen för att finansiera den nya regimen, så var ljuskronan ovan en av de saker som lämnade Ryssland. I november 2010 såldes den på auktion på Christie's i Paris. Tyvärr vet jag inte vad den klubbades för.

Postat av: LIENE

sv: Tycker jag verkligen:)

2011-09-06 @ 21:39:52
URL: http://lienes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: