Kejserliga rubiner

En av världens allra vackraste rubinsamlingar ägdes från början av Maria Alexandrovna, hertiginna av Edinburgh och Saxe-Coburg-Gotha. Maria Alexandrona var tsar Alexander II:s enda dotter och hon var van vid att få det bästa av allt. Hennes smyckessamling var förstaklassig och de smycken som hon fick av sin far vid sitt bröllop var inte något undantag.




Vid sitt bröllop 1874 fick hon en samling rubinsmycken, skapad av Bolin, av sin far. Samlingen bestod bland annat av ett vackert diadem och ett imponerande halsband.


Smyckena ärvdes sedan av Maria Alexandrovnas dotter prinsessan Alexandra av Hohenlohe-Langenburg. Tyvärr finns det ingen bild på Alexandra där hon bär smyckena, däremot bar hennes svärdotter, prinsessan Margarita av Grekland, samlingen vid kung Juan Carlos av Spanien och prinsessan Sofia av Grekland 1962 och vid ytterligare ett bröllop på 1970-talet. Prinsessan Margarita av Grekland dog 1989 och samlingen auktionerades bort. 

                             Maria Alexandrovna och prinsessan Margarita av Grekland


 


Postat av: Tesssie

En sådan tiara skulle jag vilja ha! :=

2010-05-13 @ 17:51:48
Postat av: Helena

Intressant och mycket vackert!

Något för antikviteter.ifokus kanske?;)

2010-05-13 @ 18:50:42
URL: http://helenasoas.blogg.se/
Postat av: Diana

Åh, vilket snyggt bling bling! Du bara måste berätta var du hittar dina källor!

Har du sett www.fashionera.com ? Jag har inte hunnit spana in den än men historietidningen tipsade om den!

2010-05-13 @ 22:29:09
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Diana

Sv: Jag måste ge mig in där med... bara rädd att jag fastnar och det har jag inte riktigt tid med. ;)

2010-05-14 @ 00:01:28
URL: http://decdia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: