Läsarfråga: Vem är den mystiske personen?

Läsarfråga:
Hej! Jag hittade en sida där man kunde se bilder ifrån Romanovs familjealbum, där såg jag något jag tyckte var lite kusligt.Det var nämligen en bild på Alexej som ligger i en säng och Alexandra sitter bredvid, sedan var det en till bild med Alexej i sängen, men samtidigt stod han bredvid! Då förstod jag att personen i sängen förmodligen inte var Alexej, därför undrar jag vem personen i sängen är? 

 


Svar:
Hej! Du har helt rätt! Personen i sängen är mycket riktigt inte Aleksey, utan hans storasyster storfurstinnan Tatiana Nikolaievna. Under vårvintern 1913 drack hon förorenat vatten i St.Petersburg vilket resulterade i att hon drabbades av tyfoidfeber. Tyfoidfeber är en smittsam febersjukdom som orsakas av bakterien Salmonella typhii. I samband med sjukdomen började Tatiana att tappa hår och för att förhindra att hon skulle bli skallig valde man att klippa av hennes långa hår. Det är med andra ord alltså Tatiana och inte Aleksey som ligger i sängen.

Tatiana 1914 - fortfarande relativt korthårig. I officiella sammanhang bar hon en dyrbar peruk.



Postat av: Helena

Oj! vad spännande! Sådant här älskar jag ;)

Jag kommer upp till Ludvika torsdag nästa vecka till söndag och firar midsommar :) sedan blir det någon mer sväng senare i sommar som det ser ut men när och hur vet vi inte än :) Din mor frågade om jag kommer förbi Vallvägen något i sommar och jag tänkte "det vore väl roligt att ses något"?:) Bada med kläder i tjärn eller så ;) Hur är det med dig?:)

2010-06-09 @ 15:49:16
URL: http://helenasoas.blogspot.com
Postat av: diana

Jag håller med Helena, jag älskar sån här insideinformation! :)

2010-06-09 @ 15:51:21
URL: http://decdia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: