Onlineutställning: Drottningens nobelklänningar

På Nobelprisets hemsida kan man besöka en virtuell utställning som visar samtliga av de klänningar som drottning Silvia burit på Nobeldagen mellan åren 1976-2005. Klicka på bilden för att besöka utställningen.


Drottning Silvia har utmärkt smak och jag tycker om de flesta av hennes klänningar. Jag har dock valt ut den klänning som jag tycker allra bäst om och den som jag tycker sämst om. Den jag tycker är allra vackrast bar drottningen 2002. Det är en slank marinblå klänning i thailändskt silke utsmyckad med silverbrokad och detaljer och släp i chiffon. Orsaken till att jag tycker bäst om den klänningen är att jag älskar den blåa färgen och att den påminner mycket starkt om de ryska hovklänningarna. Den klänning som jag tycker allra minst om är den från 1985. Orsaken till detta är att jag aldrig varit särskilt förtjust i 80-talsmode, puffärmar och gult. Om jag skall vara ärlig så tycker jag att den är hemsk!

 


Besök utställningen och se ut den klänning som du tycker bäst om och den som du tycker sämst om. Skriv sedan gärna en kommentar och berätta vad du kom fram till.


Postat av: Mamma

Den från 2005 tycker jag är tjusig!



/ Mamma

2010-12-10 @ 14:18:55
Postat av: Mällie

Den från 1990 var ju gräslig, usch! Gillade den från -94, snyggt med fronten och annorlunda från de andra.

2010-12-10 @ 18:15:48
Postat av: Kip

2002 var så elegant. <3 80-talsmode är ingen höjdare, nej, som prinsessan Dianas bröllopsklänning, t ex. Vedervärdig, haha.

2010-12-10 @ 20:38:51
URL: http://themarrowofabone.blogspot.com/
Postat av: Diana

1990 var nog min hatbild. Snyggast var däremot svårare, många fina!

2010-12-10 @ 22:07:18
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Diana

Sv: Ja, där var några man inte velat ta på sig. ;) Håller med om att 80-talet inte var en jätte höjdare. Sen har jag lite svår för de asiatiska hon hade några år på sig. Men

2010-12-10 @ 22:21:23
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Gealach

Oj, jättesvårt! Jag har en bok här hemma med alla dessa klänningar och har suttit och bläddrat en hel del de senaste dagarna. Fastnar för två stycken, 1986 och 2005, håller med dig om att den gula från 85 inte är en av de finaste. Ändå var det den som fick vara med på det officiella porträtt som än idag pryder många svenska ambassader runtom i världen och alltså är väldigt spridd, så det lär väl vara den som de flesta känner igen.

2010-12-10 @ 23:19:51
URL: http://gealach.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: