Alix eller Ella?

Storhertiginnan Elizabeth "Ella" Romanova av Ryssland och kejsarinnan Alexandra "Alix" Romanova av Ryssland var syskon och från början tyska prinsessor. Ella gifte sig med Sergej blablabla Romanov, vilken var Nikolais farbror. Några år senare gifte sig Alix och Nikolai och då blev alltså Ella både Nikolais svägerska och faster? Hjälp, det här är komplicerat. Illa är också att de tvp systrarna är så lika så att det knappt går att se vem som är vem.

Ella är enligt allmän mening den vackrare av de två, och åldrades med en skönhet som Alix ej gjorde. Alix var kanske vackrare än Ella i ungdomen, men vi vet alla att det gick utför med åren.

Varför har jag då tagit upp detta ämne? Jag vet inte. Jag läste lite på Alexander Palace Forum och så tittade jag på  bilder där fans inte vet vem som är vem. Jag skall lägga upp två foton av systrarna så att ni själva får beskåda deras likhet. Första bilden föreställer Alix, den andra Ella.

Okej, jag hittade ingen bra bild, så det fick bli den här från 1895. Alix står till höger och Ella till vänster. På fotot så är Alix 23 år gammal och Ella 31 år gammal. Den lille mannen är som ni alla vet Nikolai, och han fick sitta ner eftersom han var kortare än både Ella och Alix som både var över 1,70.

 
image92


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: